Lopen in de wintermaanden doe je zo

De donkerste en koudste maanden van het jaar zijn weer in het land. Het is steevast de periode dat de loopschoenen vaker in de kast blijven staan. Nochtans is je gezondheid en je conditie iets waar je non-stop aan moet werken. Het houdt geen steek om je conditie elke winter te verwaarlozen, om dan in maart weer opnieuw van nul te moeten beginnen. Gemakkelijk gezegd, in de winter is het wel niet zo evident om te blijven trainen. Het is vroeg donker waardoor je niet in de bossen kan gaan lopen, de paden zijn vaak modderig en glad, er licht wel eens sneeuw of ijs,… kortom, excuses genoeg voor al wie graag excuses zoekt. Met wat wilskracht en vindingrijkheid omzeil je al die obstakels alsof het niets is. Wij helpen je even.

1. Met een ruwe zool kom je verder: Zorg dat je aangepast schoeisel hebt. Op gladde en modderige paden is een ruwer profiel als schoenzool geen overbodige luxe. Zorg daarom dat je zeker een paar in huis hebt dat zich leent tot modderige ondergrond. Je vindt dezer dagen een uitgebreid gamma aan trailschoenen waarmee je gebeiteld zit.

2. Zien en gezien worden: Veiligheid is belangrijk, niet omdat bezorgde moeders en grootmoeders het zeggen, maar omdat je zonder blessures weer thuis moet geraken. De bezorgde genoemden hebben het hoofdzakelijk over gezien worden in het verkeer en ze smeren je als ze kunnen een reflecterend pak aan van kop tot teen. Enkele reflecterende strips in je kledij volstaan al, maar zorg dat je iets reflecterends hebt.
Wat echter zeker zo belangrijk is, is zien waar je loopt. Loop in parken waar verlichting is of neem een kleine hoofdlamp. Met de moderne leds kan je met heel weinig gewicht (batterij) al veel licht hebben en dus goed zien waar je loopt.
Het allerbelangrijkste is echter nog steeds je eigen waakzaamheid. Wat baat die reflecterende strip en die lamp op je hoofd als je zelf onoplettend de baan oversteekt of niet kijkt waar je je voeten zet.

3. Goedgemutst de deur uit: Aangepaste kledij is essentieel. Kleed je niet te warm, maar ook niet te koud. Weet dat een katoenen sweater best warm kan zijn, maar als het regent en waait bij graden rond het vriespunt, dan slorpt dat ding vooral veel water op, water dat door de koude en de wind ijskoud wordt en tegen je lichaam komt. Opteer voor een winddicht jasje of truitje en thermisch ondergoed. Zorg dat je hoofd geen koude vat en zet een muts op. Dokters beweren maar al te graag dat een verkoudheid een infectie is en dat dat niets te maken heeft met kledij. De infectie slaat wel toe als je weerstand op een laag pitje staat, en laat nu net die weerstand op een laag pitje staan als je na de training van de kou rilt. Vraag zo’n dokter maar eens of je in de winter in de vaart moet springen en vervolgens wat in je natte T-shirt op een bankje moet gaan uitwaaien. Warm aangekleed lijkt ons nog steeds het zekere voor het onzekere.

4. Een opgewarmd mens is er twee waard. Koude spieren en gewrichten zijn vatbaarder voor blessures dan opgewarmde. Gezien de buitentemperatuur doe je er in de wintermaanden dan ook goed aan om langzaam op te warmen en niet te bruusk van start te gaan. De gladde ondergrond en de duisternis zorgen ervoor dat je je al eens sneller misstapt en dat je je moet herpakken. Zorg daarom bij je opwarming dat je al je gewrichten goed losmaakt. Draai je bekken, je romp en je heupen goed los. Je zou de eerste niet zijn die bij een valpartij een koude schouder blesseert.

5. Heb je toch moeite om in de winter buiten te trainen, dat kan. Sommigen verdragen de koude niet, hebben schrik in het donker en komen daardoor niet tot trainen in de winter. Dat hoeft niet noodzakelijk een reden zijn om niet te lopen in de winter. Je kan fitnesstoestellen huren om de wintermaanden door te komen. Medeorganisator van RESEARCHRUN Bart, van Fitter&Fitter, werkt al langer samen met een firma die fitnesstoestellen verhuurt, net om dit probleem te verhelpen. Voor een aanvaardbare prijs kan je een cardiotoestel bij je thuis of op je werk laten leveren, zodat je kan blijven trainen. Via Fitter&Fitter krijg je er nog een korting op de huurprijs. Meer weten? Contacteer Bart Delobel: bart@fitterandfitter.be of 0496 85 64 55.