Trainingstips om de winter goed door te komen

Als je Tom Boonen en zijn collega’s-wielrenners in het wielerseizoen hoort praten over hoe de conditie is, dan is de kans groot dat ze het hebben over of ze al dan niet een goede winter gehad hebben. In de winter leggen ze immers de basis voor hete hele jaar dat komt, van lente tot late zomer. De conditie is een langzaam opgebouwd goedje. Een voorbereiding staat of valt met een goede, langzame opbouw. Wie te snel wil gaan krijgt wel eens te kampen met overbelastingsblessures, omdat je sneller vooruit wil gaan dan je lichaam aankan. Het kan ook zijn dat je gewoon door te laat in actie te schieten niet tijdig klaar geraakt. Je hebt er dus alle belang bij om in de winter vol goede voornemens te beginnen met trainen. Het is echter niet altijd even evident om te gaan lopen in we donkere wintermaanden. Daarom geven we je enkele tips.

1. zorg voor aangepaste kledij:
Tijdens het lopen: als je loopt heb je niet snel koud. Dat wil echter niet zeggen dat je geen kleren aan moet doen. Zorg dat je een winddicht jasje of truitje hebt. Een dun truitje of thermisch onderlaagje doet wonderen als er een windstoppend laagje over is. Al je lichaamswarmte blijft lekker binnen, wat niet het geval is met iets dat alle wind doorlaat. Als het regent is dat winddichte laagje nog net iets meer van belang, want de combinatie van wind, vocht en koude is vragen om onheil.
Hou het hoofd koel, of net niet! Je verliest veel warmte via je hoofd. Je hoofd zweet ook fel, ook al denk je van niet. Zorg daarom dat je zeker na de training en eventueel ook tijdens een muts op hebt.
Per fiets? Wie na het lopen nog op de fiets moet is als het ware een vogel voor de kat. Heb je geen extra kledij bij voor op de fiets, dan ben je daags nadien ziek. Bedek je hals en hoofd en zorg dat je iets water- en windstoppend aantrekt.
Ik? Kou? Ik been geen mietje hoor! Mannen durven wel eens te willen bewijzen dat ze harde kerels zijn. Of ze dat voor zichzelf willen bewijzen of voor de buitenwereld, dat laat ik in’t midden. Ze zweren bij een T-shirt en een short, al vriest het de stenen uit de grond. Of dit soort machogedrag stoer dan wel ronduit dom is laat ik dan weer aan u over. Ik weet alleen dat ziek moeten binnen blijven niet echt stoer is .

2. Sneeuw! Kan ik nu nog gaan lopen?
Als het gesneeuwd heeft kan je zeker nog gaan lopen. Sterker zelfs, ik raad je aan om dan te gaan lopen. Het is prachtig wit, ontzettend mooi om te lopen. ‘s Avonds zie je ook veel beter door dat witte tapijt. Let wel op dat je traag loopt. Als je snel loopt in de sneeuw glijden je voeten bij elke afzet een heel klein beetje uit, en dat voel je daags nadien in de lies, stramme spieren of zelf een lichte blessure is het gevolg. Loop dus rustig. Zorg ook dat je schoenen aantrekt met voldoende grip, dat helpt al. Voel je je onwennig op de sneeuw, loop dan met kleine pasjes.

3. Verkouden, wat nu?
Eerst en vooral, verkouden worden heb je zelf in de hand. Je kan je lekker warm kleden 5 dagen op 7, en dan in’t weekend op café gaan en ‘s nachts in de koude buiten staan, met een verkoudheid als gevolg. Of je kan gewoon de stoere Rambo willen uithangen en denken dat je de koude wel aankan, maar voor je’t weet heb je’t vlaggen. Je bent verkouden. Mag je dan nog trainen? Dokters raden het in het algemeen af. Een verkoudheid is een ziekte, en die moet er eerst uit alvorens je gaat sporten. Nu kan je zelf ook wel eens beroep doen op je gezond verstand en afwegen hoe erg de verkoudheid is. Als je toch besluit te gaan lopen, hou het dan wel rustig en kleed je goed aan. Gaan lopen in zwembroek zou ik niet doen.

Meer info over training? Contacteer Bart Delobel (info@fffc.be / 0496/856455) of surf naar http://www.fffc.be voor al uw vragen over training.